Vi opdaterer vores hjemmesidedesign for at forbedre oplevelsen på vores hjemmeside.

Musica Ficta med verdenskendte Bo Holten

Dato
Søndag d. 31. oktober 2021, Kl. 16:00 til kl. 17:00
Sted
Sognegården, Kirkevej 6, 9530 Støvring
Pris
Gratis

Musica Ficta er et professionelt vokalensemble, dannet i 1996 af komponisten og dirigenten Bo Holten. 
Her har han realiseret sin vision om et fleksibelt og projektorienteret ensemble, hvor den virtuose ensemblesang står i centrum. 
Musica Ficta favner et bredt repertoire. Ensemblets speciale er musikken fra middelalder og renæssance, 
hvor komponisterne ikke skrev deres store værker for symfoniorkestre, men for den menneskelige stemme. 

De seneste år har Bo Holtens interesse kredset om renæssancekomponisten Carlo Gesualdo (1566 – 1613), 
hvis atonale og dissonante madrigaler er blevet en tilbagevendende og yderst anerkendt del af Musica Fictas repertoire. 
Musica Ficta betragter arbejdet med den danske sangskat som en central del af sit virke. 
Cd’erne med danske sange har gjort Musica Ficta til Danmarks mest sælgende klassiske ensemble, 
og ensemblet turnerer hvert år landet rundt for at udbrede kendskabet til både de kendte 
og mindre kendte egne af den danske sangskat. 
Musica Fictas kunstneriske leder og dirigent, Bo Holten, er blandt verdens førende på dette felt.
I Musica Ficta giver selv det mindste projekt anledning til fordybelse. 
Med Bo Holtens kendskab til den europæiske musik- og kulturhistorie 
bliver alle koncerter gennemført i et bestemt tematisk perspektiv. 

Musica Ficta består af en kernegruppe på 12 af Danmarks bedste ensemblesangere, 
men det er altid de enkelte opgaver, som afgør ensemblets størrelse og stemmesammensætning. 
På den måde kan man opleve Musica Ficta med alt fra tre damestemmer til en barokbesætning på 16 sangere.

Begrebet “Musica Ficta” refererer til den praksis i den tidlige musik, hvor sangerne selv indsætter løse fortegn i satsen. 
Set fra vores perspektiv retter det opmærksomheden imod, at det musikalske værk 
i sidste ende skabes af de udøvende selv – og at det rækker ud over det nedskrevne.